Skip to the content

Därför behöver ditt företag ett PIM-system

Ett PIM-system (Product information Management) kan enklast beskrivas som ett digitalt verktyg för produkthantering, där du på ett strukturerat sätt samlar all data om dina produkter och tjänster. Genom att berika produkterna med bilder, mer informativ text, filmer, produktblad och mycket mer, ger du ditt företag en möjlighet att öka konverteringen -  oavsett produkt, marknad eller tidpunkt på dygnet!

Checklista - hur många av punkterna prickar ditt företag in? 

  • All data över dina produkter/tjänster finns utspridda på olika digitala verktyg men ibland också i pärmar eller via tillverkarens egna webb.
  • Ni får mycket frågor till kundtjänst från kunder om bilder på produkter, priser, teknisk dokumentation, nedladdningsbara produktblad etc
  • Efter arbetstid är det svårt som besökare att få fram rätt information om era produkter/tjänster eftersom personalen, som kan informationen, har gått hem för dagen
  • Det finns en brist på innehåll och kvalitét på nuvarande webb
  • Ni finns på flera marknader och har problem med att manuellt strukturera vilka produkter som får finnas på varje marknad.
  • Produktdata är ej tillgängligt för att via API:er, något som behövs för att exempelvis kunna sälja på Prisjakt, Google shopping, Amazon etc.
  • Ni är flera på företaget (och kanske även externt) som jobbar med att berika produkterna, men du vet aldrig ifall de andra gjort sitt jobb innan du trycker på knappen för uppdatering på webben.
  • Ni upplever en ökad konkurrens digitalt från era kompisar i branschen och vill kunna visa upp era produkter på ett bättre sätt, öka er digitala närvaro och kort och gott - komma in i matchen!

Känner du igen dig och ditt företag i någon punkt? Bra - då kan ett PIM-system vara lösningen för dig.

VILKA FÖRDELAR GER ETT PIM-SYSTEM?

Genom att ha en central insamlingsplats över all data från dina produkter kan du som företag göra många bra vinster. Du säkerställer till exempel att all produktdata är komplett och uppdaterad innan den går live på webben och med hjälp av ett workflow ser du enkelt vilka uppgifter som är tilldelade dig. Med samma ursprungliga källa för all data minskar dessutom risken för fel vid korrekturläsning inför olika tryckprodukter och design. Dessa och flertalet till olika effektiviseringar gör att investeringen i ett PIM ofta betalar sig fort.

Vi tycker det är viktigt att inte fastna i ett internt perspektiv och enbart räkna på tidsbesparing och minskat antal svordomar på kontoret. Vi tycker att ett PIM skall införskaffas till minst lika stora delar för att du därmed erbjuder din kund ett hjälpmedel att förstå mer om dina produkter.

Därför hjälper ett PIM-system din kund

Med all tillgänglig information på internet gör vi konsumenter mycket av researchen inför ett köp själva. Hittar vi inte det vi söker på en sida så finns nästa sida med liknande produkter en sökning bort. Därför är det otroligt viktigt för dig som företag att visa relevant fakta på din webb. Det kunder kan efterfråga och som du enkelt hanterar i ett PIM-system är tex:

  • Pris
  • Lager
  • Tekniska produkspecifikationer
  • Bilder/Filmer
  • Recensioner från andra som köpt produkter
  • Relaterade produkter
  • etc

Ett bra PIM-system ger dig också möjlighet att publicera samma data på flera olika marknader och i flera olika kanaler. Kunden upplever ett omni-channel*-tänk och du slipper sitta med hjärtat i halsgropen över att du inte korrläst uppdateringar i katalogen. Så länge all data är rätt i PIM-systemet är det också vad som kommer visas utåt i alla dina kanaler.

*Omni-channel = När du ger din besökare/kund samma upplevelse oavsett om de besöker dig på webben, i en butik, via en app, annons, e-post eller via en katalog.

Därför hjälper ett PIM-system dig internt

För dig som användare finns det stora fördelar med att ha ett kvalitativt PIM-system istället för en enkel produktkatalog, eller kanske enbart en enkel ”hemsida”. Du kommer att uppleva en helt annan kontroll över din data, oavsett om du har valt att PIM-systemet skall vara där du har din master data eller om det kanske ligger i ditt affärssystem.

Du kommer att kunna berika dina produkter med mer informativa texter, skapa fält för produkters olika attribut och därmed också ge kunden en möjlighet att filtrera sin sökning.

Andra bra grejer är att du kommer få en bättre kontroll och förhoppningsvis minska dina returer. Detta eftersom kunden kommer ha mycket mer information om din produkt/tjänst och därmed minimera risken för felköp.

Sist men inte minst, din SEO gillar verkligen verkligen PIM-system också.

Vill du ta del av våra erbjudanden vi har gällande PIM just nu?