Skip to the content

Så använder Tapwell webben som skyltfönster

Designföretaget Tapwell kände sig låsta i sin hemsida och var i stort behov av något nytt. Lösningen blev en plattform med smart struktur som enkelt går att förändra i takt med att fler marknader tillkommer.

Tapwell är ett svenskt företag som levererat tidlösa tvättställs- och köksblandare samt badrumstillbehör i över 20 år. Produktutvecklingen sker på huvudkontoret i Stockholm, och tillverkningen i Italien. Tapwells högkvalitativa produkter görs tillgängliga på den nordiska marknaden genom ett stort nätverk av återförsäljare, allt från rena butiker till stora e-handlare.

I början av 2018 förstod Måns Hammarbäck, verksamhetsutvecklare på Tapwell, att det var hög tid för en ny digital lösning för att kunna möta både återförsäljarna och framtiden på ett bättre sätt. Här påbörjades ett arbete med att hitta en ny plattform, och därifrån var ett partnerskap med Spot On inte långt borta.

– Vi hade i det läget en hemsida som fungerade men inte mycket mer än så. Så fort vi ville göra ändringar behövde vi i princip bygga om hela sidan. Vi satt fast i den där lösningen när jag började se mig om efter nya plattformar och landade i att det var Litium vi skulle ha. Vi fick tips om Spot On som sa att de var grymma på just Litium, säger Måns Hammarbäck.

Vilken plattform passar ditt bolag?

Vi jobbar med marknadsledande plattformar, såväl headless som open source. Vi säkerställer att du som kund alltid får den lösning som passar din affär bäst. 

Spot Ons uppdrag

Spot Ons uppdrag blev att bygga en ny B2B och B2C-sida på samma plattform, och samtidigt behålla det visuella intrycket som Tapwell redan hade en utarbetad plan för. Tanken var att utveckla den digitala lösningen på ett sätt som underlättar för de nationella och internationella återförsäljarna att köpa in Tapwells produkter och reservdelar. Den nya sajten skulle också bli ett skyltfönster för privatpersoner, så att Tapwells produkter ligger ”top of mind” vid besök i återförsäljarnas butiker och deras webbar.

Förutom en bättre struktur på sidan behövdes även vässad produktinformation. Tapwell ville förbättra servicen för sina återförsäljare genom att tillgängliggöra information kring exempelvis priser, orderhistorik och lagerstatus digitalt. Här handlade det om att samla all relevant information på samma ställe för att underlätta både internt och externt. Målet var att sidan skulle bli ett bra komplement till det traditionella inkommande telefonsamtalet som tidigare varit den främsta informationskanalen.

Kundens tankar om Spot On

Projektet rullade på väldigt bra. Vi på Tapwell är ett väldigt idérikt företag som är snabba med nya intryck och tankar, och jag tycker att Spot On varit lösningsorienterade och lyhörda inför detta, och kunnat plocka fram de idéer som faktiskt skulle fungera och gjort verklighet av dessa!

- Måns Hammarbäck

Lyckad lansering men det stannar inte där

I januari 2020 nåddes det första delmålet och B2B-sajten lanserades. Resultatet är en stabil grund som prickar in just de behov som utkristalliserades under projektets gång.

Tack vare den nya strukturen på sajten finns det möjligheter framåt att presentera flera varumärken på samma plattform om så önskemål finns. Med ett gemensamt PIM och ERP är detta en enkel satsning som tagits höjd för redan från början.

– När alla våra varumärken har samma digitala lösning och hela Tapwellgruppen kan visa upp produkter på olika sajter, skapas viktiga synergier som uppskattas av återförsäljare och slutkunder, säger Måns Hammarbäck och fortsätter:

– Nu har vi tillsammans med Spot On satt stommen och kan på ett mycket enkelt sätt lägga till nya varumärken och sajter. Planen framåt är att utnyttja styrkan i den digitala lösningen och inte stanna där vi är nu, utan fortsätta i full fart framåt.

Frihet med mycket ansvar

Tapwell är en väldigt spännande, rolig men också krävande kund. Deras önskan om att aldrig hamna i ett förvaltningsläge gör att vi hela tiden måste vara på tå, föreslå nyheter och samtidigt se till att vi faktiskt alltid levererar värde i det vi utvecklar. Resultatet är en nöjd kund och ett utvecklingsteam som känner att de bidrar till kundens affärsmål.  

- Peter Nilsson, projektledare och affärsutveckling

Om Tapwell

Det svenska designföretaget Tapwell har levererat blandare, diskhoar och andra tillbehör till kök och badrum i över 20 år. Från start har Tapwell samarbetat med samma italienska tillverkare som tar fram de exklusiva produkterna. Genom olika typer av återförsäljare säljs Tapwells produkter både i Sverige och utomlands. Bolaget omsätter idag ca 350 miljoner och har ett 50-tal anställda. I Tapwell Group ingår även varumärkena Haven och Bricmate. 

Är du nyfiken på fler case?

Vårt mål är att hjälpa företag med sin digitala affär, läs gärna om andra case vi gjort. 

Kontakta oss