Skip to the content

Resia bygger framtidens resesajt redan idag

I november 2016 lanserades nya www.resia.se, där Spot On var delaktiga i projektet. I arbetet med Resias nya webbplats identifierades tidigt en MVP, en minimum viable product, med fokus på ett tydligt bokningsflöde, mobilanpassning och en flexibel plattform för webbplatsens redaktörer.

Begränsingar skapade målen

Resias tidigare webbplats var inte helt optimerad för inkommande söktrafik (SEO) och bokningsflödet var inte anpassat för mobiler, själva bokningsdelen var inte heller en integrerad del av webbplatsen. Dessutom var det svårarbetat för webbplatsens redaktörer. Kombinerat skapade dessa begränsningar ett bra och tydlig målbild för den nya webbplatsen och detta styrde arbetet framåt.

Spot Ons förmåga att kombinera webb och teknikutveckling med ett tydligt fokus på vad som genererar fler affärer är mycket uppskattad i samarbetet.

Tomas Josefsson, Marketing & E-Commerce Director Resia.

Besök Resias webbplats

Ett agilt samarbete

Under stora delar av projektet arbetade samtliga inblandade från Spot On och Resia tätt ihop. Delar av Spot On teamet satt ofta på plats hos Resia för att få en känsla av att vara en del av bolagets utvecklingsavdelning snarare än inhyrd konsultfirma. Detta uppskattades mycket av alla parter. Resia fick möjlighet att lära sig att bli bättre produktägare och lära sig mer om agil utveckling och projektledning medan Spot On fick en chans att verkligen förstå affärsvärde och prioriteringar.

Resias har en teknikavdelning där agilt och datadrivet ses som en självklarhet, vilket skapade mycket bra förutsättningar i projektet.

Andreas Engman, projektledare

Lanseringen är bara början

Resultatet? En responsiv webbplats med ett bokningsflöde som är integrerat med övrigt innehåll. Strukturen är SEO-vänlig. På den nya webbplatsen kan redaktörerna själva anpassa och testa innehåll på samtliga sidor, tack vare ett smart blocktänk.

Direkt vid lansering övergick MVP:n i fasen ”ständig förbättring baserat på hur webbplatsen används”, helt enkelt datadriven utveckling - med samma projektteam som har varit med och utveckling sen start.

Spot On är lyhörda, kundfokuserade och en proaktiv partner som identifierar och tar ansvar för vår hela digitala affärs- och produktutveckling.

Tomas Josefsson, Marketing & E-Commerce Director Resia

OM RESIA

Resia säljer skräddarsydda resor till hela världen och erbjuder allt från weekendresor och paketresor till sista minuten. Resia fokuserar på personlig service och ger gärna tips och råd inför resan. Resia etablerades 1974 och har idag 45 resebyråer i Sverige och onlineförsäljning i Skandinavien. Resia har drygt 25 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda paket- och charterresor och omsatte 2016 3,6 miljarder kronor.

Kontakta oss