Skip to the content

Satsning på samlat sortiment gav PacsOn en varumärkesboost

Fem dotterbolag med olika expertområden. Flera kundsegment. Nio sajter som skulle bli en. Under våren lanserades PacsOn.se som samlar hela varumärket PacsOn på ett och samma ställe. En stor och smart satsning som förstärker företagets roll som en helhetsleverantör.

PacsOn är en rikstäckande leverantör av förpacknings- och förbrukningsmaterial till kunder inom industri, handel och service – en tungviktare i sin bransch vars framgång bygger mycket på lokal närvaro. I sortimentet finns allt från emballage och lastpallar till städutrustning och bestick.

PacsOn valde att ta hjälp av Spot On för att samla hela sitt breda sortiment på en och samma e-handelsplattform istället för på nio olika som tidigare. Uppdraget var att skapa en gemensam webbplats för alla dotterbolag som anpassas efter vem besökaren är.

Från orderportal till säljverktyg

Resultatet blev en följsam lösning som förbättrar kundresan, underlättar sökmotoroptimering, skapar tillväxt på befintliga kunder samt öppnar upp för fler affärer. Tidigare fungerade sajterna mest som orderportaler där befintliga kunder gavs möjligheten att lägga sina beställningar.

”Den nya webben skapar förutsättningar för att oss att ta PacsOn till nästa nivå. Vi kan öka den digitala försäljningen, locka nya kunder på ett sätt som vi inte kunde förut och koppla ihop besökare på webben med våra säljare för att bygga nya, långsiktiga kundrelationer. Dessutom stärker webben PacsOn som ett samlat varumärke”, säger Cecilia Brodén, kommunikatör på PacsOn som varit involverad i projektet.

"...Den nya webben skapar förutsättningar för att oss att ta PacsOn till nästa nivå..."

Hela sortimentet i samma e-handel

Spot On och PacsOn har jobbat ihop sedan 2017. Till en början handlade samarbetet om att ta över den befintliga Litiumplattformen, men i fjol började alltså resan mot det nya e-handelserbjudandet. Fortfarande med Litium som plattform – men med ett helt nytt upplägg.

”Resan vi gjort är gigantisk. Vi visste att det skulle blir en utmaning att slå samman hela vårt erbjudande med olika artikelregister och prissättningar, och hade vi vetat om att det var en så stor och komplex resa hade vi kanske inte vågat ta steget. Nu när allting är klart och vi har en lösning på plats som vi är nöjda med känner vi att den här satsningen var helt nödvändig”, säger Anders Dahl, vd för PacsOn.

Vägen fram till lansering var inte helt spikrak, det uppstod hinder på vägen som försenade projektet. Anders Dahl lyfter Spot Ons problemlösningsförmåga och starka vilja att ro projektet i hamn som en avgörande faktor till att lanseringen blev lyckad.

"Spot On ska ha en eloge för att de hörsammade våra funderingar när det uppstod problem och hanterade dessa med professionalitet. Vi hade en öppen och rak kommunikation, vilket resulterade i den lösning som vi är väldigt nöjda med i dag."

- Anders Dahl, CEO PacsOn

Nu fortsätter PacsOns digitala resa som kompletterar den starka fysiska närvaro företaget har runt om i landet. Spot On finns med som bollplank i det kontinuerliga arbetet med att hörsamma kundernas önskemål kring PacsOn.se för att vässa helhetsupplevelsen ytterligare.

”Jag upplever att vi har fått en bra teknisk grund som trots sin komplexitet i bakgrunden är väldigt användarvänlig. Framåt tittar vi tillsammans med Spot On på vidareutveckling av webbplatsen utifrån våra strategiska mål vilket känns väldigt spännande”, säger Cecilia Brodén.

Tekniken bakom

Projektet innebar ett lyft från Litium 5 till Litium 7 vilket gav ett helt nytt och mer lättarbetat CMS-verktyg. Med den stora mängden produkter, avancerade prislistor och dessutom ett sortiment som styrs geografiskt, fanns det många parametrar att jobba med i projektet för att få allting att fungera perfekt.

Lösningen blev att med hjälp av Litium och en styrning av postnummer leda kunden till rätt PacsOn bolag. Via inlogg syns rätt sortiment och prislista för den specifika kunden men det finns dessutom möjlighet att göra direktköp via kortbetalning.

Via kundens ERP-system Jeeves hämtas data ut till integrationsmotorn BizTalk som Litium i sin tur hämtar information om allt från prislistor, lagerstatus och artikeldata. 

"Projektet med Pacs On har varit mycket lärorikt även för oss som partner, i allt från teknisk utveckling till att få möjlighet att hjälpa till strategiskt. Vi ser verkligen fram emot den fortsatta resan."

- Andreas Engman. projektledare Spot On

Om PacsOn

PacsOn-gruppen som är en del av Herencokoncernen levererar förpacknings- och förbrukningsmaterial till kunder inom industri, handel och servicesektorn. I PacsOn ingår fem dotterbolag, ett delägt bolag och tre samarbetspartners. Tillsammans omsätter PacsOn-gruppen 1,2 miljarder och har 200 anställda.

Läs mer om Herencos tankar omkring ny webb.

Kontakta oss