Skip to the content

Ballingslöv satsar på digital resa mot nytt kök

Hela 90 procent av Ballingslövs kunder börjar sin köpresa online. Sajten och digitala lösningar som rådgivning via videomöte är därmed avgörande delar i köksföretagets affärsstrategi. ”Att samarbeta med en webbyrå som bidrar till affärsutvecklingen är viktigt för oss”, säger marknadschefen Martin Lundell.

Lanseringen av Kitchen Small Talk som ger kunden möjlighet att snacka kök via videomöte med Ballingslövs experter kunde inte haft en bättre timing. Hösten 2019 hade distansmötet ännu inte fått den betydelse som det har i dag, men Ballingslövs tjänst togs emot väl. När pandemin sedan slog till exploderade användningen.

– Vi blev fullbelagda ganska direkt efter coronautbrottet. Tanken från början var att vi skulle ta ett centralt grepp för att möta kunderna digitalt utanför butikernas öppettider. Nu har vi format om konceptet så att återförsäljarna själva får ta hand om mötet med kunden. Det har varit en bra och nyttig resa för oss att utveckla tjänsten här under året, säger Martin Lundell, marknadschef på Ballingslöv.

Läs mer om leadsgenerering online

Vill du också kunna ge samma service online som i butik? Läs hur Ballingslöv löste det med Kitchen Small Talk. 

"Vi upplever inga begränsningar"

En klar majoritet av Ballingslövs kunder börjar i dag sin köpresa online. Målet är att kunderna ska slussas genom webben till återförsäljarna runt om i landet på ett sömlöst sätt. Här är den digitala plattformens funktioner centrala. Ballingslöv använder Litium sedan en lång tid tillbaka, som Martin Lundell tycker uppfyller deras krav på flexibilitet.

– Vi har tillsammans med Spot On lagt mycket tid på att få till en dynamisk och snabb lösning som går att bygga om när vi vill uppdatera vårt content eller skruva på vår SEO. Sedan vi fick nya Litium på plats upplever jag att vi inte har några begränsningar i vår plattform utan kan utveckla den precis som vi vill, säger han.

Martin Lundell lyfter att det är viktigt för honom och Ballingslöv att partnerskapet med Spot On inte bara resulterar i en välfungerande webbplats, utan också utmanar och driver på förändringar.

Ballingslöv är en väldigt digitalt mogen kund som ofta utmanar oss samtidigt som de alltid är lyhörda för våra förslag. Framgångsreceptet är utan tvekan den personliga relationen vi har där vi öppet kan diskutera, kompromissa och hitta kreativa lösningar. När man jobbar med Ballingslöv vet man att alla problem går att lösa tillsammans och att det kommer bli en bra dag på jobbet, säger Tommy Svenningsson, projektledare Spot On.

Full fart framåt

Just nu jobbar Ballingslöv och Spot On på att bygga klart integrationen mot den molnbaserade plattformen HubSpot som väntas generera fler leads och förenkla kunddialogen framåt. Samtidigt pågår flera parallella projekt – en ny dynamisk chattfunktion ska på plats, sajterna för Ballingslövs 40 konceptbutiker uppdateras och mötesbokningssystemet byggs om. Sedan tidigare är också en koppling mot PIM-systemet InRiver på plats. 

Samarbete pushar affärsutvecklingen framåt

– Ibland känns det nästan som att Spot On-teamet är en del av oss. De är engagerade och börjar också få stor kunskap kring vår affär. Teamet kan både ifrågasätta våra idéer och komma med egna. Affären är helt beroende av de digitala lösningarna, så att ha ett nära samarbete med en webbyrå som faktiskt kan bidra till affärsutvecklingen känns viktigt för oss, säger Martin Lundell.

OM BALLINGSLÖV

Ballingslöv AB grundades 1929 och ingår i koncernen Ballingslöv International AB. Ballingslöv International AB innefattar flera koncept inom kök, bad och förvaringslösningar och är representerade i stora delar av Europa. Ballingslöv International ägs till 100 % av Stena Adactum AB.

Besök Ballingslövs webbplats

Kontakta oss