Skip to the content

Filtrera dina produkter rätt på din e-handel

Ju fler val som ges, desto svårare är det att välja. Hjälp dina besökare på din e-handel att hitta rätt produkter genom att implementera filter. Det hjälper dem att begränsa sina val och slippa bli överhopade av icke relevanta produkter och istället hoppa direkt till önskat produktsortiment.

Här kommer tre tips som förbättrar möjligheterna för din besökare att hitta vad de faktiskt är ute efter.

Använd väldefinierade produktkategorier

Den översta nivån för navigering ska visa den uppsättning kategorier som webbplatsen erbjuder. Gruppera produkter i kategorier och underkategorier som är enkla att förstå och som känns igen. Kategorimärken fungerar bäst som enstaka ord som beskriver produktutbudet, så kunderna kan skanna igenom dem och omedelbart förstå vad de representerar.

Överlag är navigeringen på just produktkategorier väldigt tacksamt att testa genom tex A/B-testning eller andra verktyg då det kan avslöja väldigt mycket om din besökares sätt att hitta rätt på din sida. Enkla åtgärder kan leda till snabbt ökat resultat. Läs mer om A/B-testning här! 

Produktsök

För de flesta plattformar ingår det standardfunktioner gällande produktsök som ofta räcker mer än utmärkt för de flesta e-handelssidor. Säkerställ att följande finns med och om det saknas kan det vara värt att titta på att implementera en tredjepartsprodukt. 

  • Sätt sökrutan på varje sida och på bekanta platser. Lådan ska vara synlig, snabbt igenkännlig och enkel att använda. Standardpositioner för att implementera sökrutan är längst upp till höger eller högst upp på sidorna eller i huvudmenyn.

  • Stöd alla typer av frågor: Sökningar måste stödja alla typer av frågor som produktnamn, kategorier och produktattribut samt information om kundtjänst. Det är en bra idé att inkludera ett exempel på en sökfråga i inmatningsfältet för att föreslå kunder att använda de olika funktionerna.

  • Auto-complete-funktionalitet gör det lättare för kunder att hitta det de letar efter och ökar försäljningspotentialen genom att föreslå saker inom det område de redan söker.

  • Tillåt sortering och filtrering av resultat. Låt besökare sortera sitt sökresultat utifrån olika kriterier  som tex bästsäljare, högsta eller lägsta pris, produktbetyg och nyaste artikel. Hjälp också till genom att rensa objekt som inte passar inom en viss kategori.
Förhandsvisa produkter

Genom att använda en "quick view” minskar tiden för onödiga sidladdningar och besökaren får istället en möjlighet att snabbt hitta den mest väsentliga informationen om produkten. Produktdetaljerna visas vanligtvis i ett typ av pop-up fönster över den landningssidan som besökaren befinner sig på.

Pop-up fönstret skall bara visa de absolut mest nödvändiga detaljerna som bilder och pris. Ta hellre med en länk till hela produktsidan för att se fullständiga detaljer. Se också till att inkludera en tydlig knapp med "Lägg i kundvagn" samt en "Spara på önskelista" -funktion.

B2C - så lyckas du

Har du en e-handel som vänder sig till privatkonsumenter? Läs mer om hur vi jobbar med B2C. 

Nordicfeel jobbar med kunden i centrum

Läs mer om hur beautybolaget Nordicfeel lyckats med sin e-handel.

Kontakta oss

Spot On