Skip to the content

6 tips för trovärdig design på din e-handel

Vi har nog alla fått en annons i flödet med en produkt eller tjänst som känts helt rätt men när du kommer till själva beställningsmomentet så är det ändå lite för många frågetecken för att du skall våga slutföra ditt köp. Du försöker hitta information om bolaget, valutan stämmer inte med landet du befinner dig i och du kan bara betala med PayPal - du väljer därför förmodligen att avvika och bolaget får därmed en konvertering mindre. Känns scenariot igen?

Design av webben och dess funktioner kan påverka betydligt mer än du tror. En traditionellt "snygg" sida behöver inte sälja särskilt mycket alls och en alldeles för plottrig och kampanjrik sida kan leda till misstänksamhet. Vi ger dig därför 6 snabba tips på hur du med trovärdighet kan designa din webb eller ha med dig som verktyg när du besöker andras.

 

Designa din e-handel med trovärdighet
  1. Generell information om bolaget är lätt att hitta
    Adresser till kontor, organisationsnummer, finansiell information, kontaktinformation, länkar till sociala medier, FAQ-ruta - kort och gott allt som stärker din legitimitet. 

  2. Använd korrekt språk
    Google translate blir ofta stolpigt och i värsta fall helt fel översatt. Likaså kan för mycket interna jargonger eller alldeles för juridisk text verka skrämmande också. Använd ett enkelt språk som din målgrupp tilltalas av. 

  3. Dela recensioner
    Enklaste sättet att få trovärdighet, dela RIKTIGA recensioner. Bemöt eventuell dålig kritik direkt på sidan och var aktiv i kommentarsfält på sociala medier. Låt personer dela bilder och storleksomdömen, kort och gott - var så transparent som möjligt. 

  4. Använd välkända betalsätt
    Beroende på i vilket land du säljer, välj ett betalsätt som är välkänt i regionen. Det kan handla om Klarna och Swish i Sverige, medan andra länder hellre jobbar med rena kreditkortlösningar eller PayPal. Om möjligt, låt mottagaren betala först när produkten har anlänt och godkänts. 

  5. Se till att din sida ser säker ut
    Det skall inte finnas trasiga 404-länkar och säkerställ att det inte finns stavfel eller bilder som saknas. SSL-ceritfikat är förstås ett måste och komplettera gärna med om du tex har en certifiering från Svensk handel eller liknande. 

  6. Returpolicy och reklamationer
    Du ser förstås till att detta är enkelt att hitta och att det finns beskrivet på ett exemplariskt tydligt sätt i de fall kunden behöver lämna tillbaka något. Se också till att ha en kommunikation med kunden innan, under och efter retur lämnats tillbaka för att säkerställa en god kundupplevelse.

Vill du ha mer tips på hur du kan lyfta din webb med enkla designåtgärder och analyser?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On