Skip to the content

Rekrytera med rätt kultur - så lyckas Spot On

Under vårterminen och delar av sommaren 2020 stod många av Spot On's kunder inför ett vägskäl - satsa på sin digitala affär eller vänta ut en eventuell pandemi. Efter sommaren bestämde sig de flesta för att öka vilket också gjort att vi på Spot On fått accelerera vår rekrytering i samma takt. Men hur attraherar man personal i en bransch där det finns otroligt många duktiga aktörer och där det finns fler arbetsplatser än utövare? Vi tog ett snack med vår konsultchef Niclas Frid som jobbat oerhört hårt sista månaderna med att få ihop bitarna i pusslet Spot On. 

Halloj Niclas - hur kommer det sig att ni jobbar kanske hårdare än någonsin på rekryteringen just nu? 

- Det är ju överlag ett galet tryck just nu och vi vet med oss att vi har full beläggning långt in på höstkanten redan nu. Många bolag har släppt på handbromsen lite och insett att de behöver spetsa till allt från e-handel till andra digitala tjänster. Det innebär ju att vi måste anställa för att kunna växa. Alternativet vore ju annars att sitta och vara nöjda men det är inte riktigt vår stil. 

Vad för typ av kompetenser letar vi extra mycket efter just nu? 

- Just nu är man varmt välkommen om man ser sig som webbutvecklare  (både frontend och backend .NET), Tech Lead, projektledare, UX eller om man gillar att jobba med webbanalys. Det kanske är smidigare att säga vad vi inte söker?? 

Tech lead? Är det samma sak som senior utvecklare typ? 

- Ja kärt barn har ju många namn. Vår vision med Tech Lead är att du tar ansvar för att staka ut den tekniska riktningen i teamet kan man väl säga. Arbetsuppgifter kan variera från att upprätthålla kodkvalitet, ta fram en systemarkitektur, föreslå nya tekniska lösningar för kunden och utföra och även frammana code reviews. Därför tror vi du har jobbat ett tag i branschen och har minst fem års erfarenhet av utveckling av webb- och e-handelslösningar. Du är agil och van att jobba nära (eller som) SCRUM-master samt har känsla för att teamet i varje läge levererar mesta möjliga affärsvärde. Det vill säga, du kommer inte enbart sitta och koda själv utan även vara den som coachar andra framåt med din erfarenhet!

Hur ser du på morgondagens arbetsplats? Nu efter pandemin, tror du att vi kommer gå tillbaka till samma arbetssätt som tidigare? 

- Nej det tror jag inte och det har våra interna undersökningar också bekräftat. För vår del är inte remote-arbete någon speciellt stor omställning och det är viktigare att du känner att du hinner med ditt jobb och privatliv än att du spenderar stora delar av dagen med att resa fram och tillbaka till ett skrivbord på ett kontor. Däremot tror vi ju mycket på att träffas i något sammanhang för att ha kul ihop, byta kunskap och få inspiration. Vi gör just nu ett jobb internt med alla anställda där vi vill fånga upp så mycket feedback som möjligt, allt från önskemål om mer friskvårdstimmar, bättre möjligheter för samarbete mellan teamen och möjligheter att fördjupa samarbetet med våra kunder. Superspännande, självklart och väldigt tacksamt att vi är en så platt organisation att vi kan diskutera detta allihop på en gång! 

Vad skulle du säga är det bästa med Spot On?

- Oj. Jag har ju varit med sedan starten 2011 och haft lyxen att få se bolaget växa och utvecklas. Vi har alltid varit väldigt måna om att bibehålla en bra kultur och känsla för personalen. Det kan låta klyschigt men jag tror faktiskt att det är så vi uppfattas både vid en första anblick utifrån och för de som jobbat hos oss ett tag. Låga trösklar och inga hierarkiska nivåer gör att alla är mer på ”samma nivå” och att vi strävar efter att beslut tas så nära källan som möjligt.Vi har låg personalomsättning och många har jobbat flera år hos oss vilket är tämligen ovanligt i den här branschen. Sen har vi från start haft som policy att man behöver vara snäll för att jobba här - det tror vi är viktigt!

Tror du att vi arbetar på ett annat sätt än andra byråer?

- Nja till viss del. Vi jobbar ju med att “ta hem projektet” till oss, det vill säga man blir inte uthyrd i ett år och får sitta ensam ute hos kund, utan vi jobbar ju istället i våra team. Mer som ett produktbolag än ett traditionellt konsultbolag kan man säga. Teamen kan ändra struktur och anpassas efter kunderna för att vi hela tiden skall vara säkra på att vi kan leverera rätt kundvärde. Teamen är i stort sett självgående när det kommer till schemaläggning, budget, man har sina egna rutiner, deltar i rekrytering av nya teammedlemmar och har kundansvar. Det är som ett litet företag i företaget - men att vi alla jobbar mot samma mål: hjälpa våra kunder att lyckas.

Just det flexibla tänket tror jag dock inte vi är ensamma om, eller vi kommer nog inte vara det så länge till misstänker jag i alla fall. Jag är övertygad om att detta är framtidens sätt att arbeta på - fokus på kundvärde och medarbetarna framför krångliga processer och hierarkier.

En sista skrytfråga - vill du berätta vad vi har för eNPS betyg?

- Hahaha ja det kan jag ju göra utan att skämmas. eNPS är för de som inte vet ett sätt att mäta hur pass villig man är att rekommendera sin arbetsplats till en vän eller någon annan. Skalan går från -100 till +100 och medel i vår bransch är väl runt +20 ungefär. Vi ligger på +67 just nu. Det känns fint! 

"Att rekrytera på rätt kultur har visat sig vara ett vinnande koncept för oss. När vi får in personer från olika bakgrunder och som dessutom delar våra värderingar är då vi märker att vi växer allra mest - både som människor och som bolag!"

Gör din resa med oss

Kontakta oss

Spot On