Skip to the content

Dynamic Code växlade upp sin digitala affär under pandemin

När coronapandemin slog till insåg Health Tech-bolaget Dynamic Code att de kunde fylla en viktig funktion under krisen. Med stor kunskap inom självtester i bagaget utvecklades ett eget coronatest på rekordtid och företaget tog ett kliv in i vårdapparaten. När Dynamic Code sedan skulle hantera anstormningen av nya kunder blev partnerskapet med Spot On en viktig stöttepelare.

 

2020 präglades huvudsakligen av coronavirusets framfart. För Dynamic Code som erbjuder diagnos- och hälsotestlösningar till vården och direkt till konsument genom webben blev fjolåret en expansionsresa som slog alla tidigare rekord. 

– Vi hade en ambitiös tillväxtplan sedan tidigare som sträckte sig några år framåt, men nu har vi fått växla upp mycket snabbare än planerat. Vi har skalat upp med nya labb och ökat testkapaciteten med många hundra procent. Det har såklart blivit kännbart i alla delar av vår verksamhet, inte minst den digitala, säger Henrik Georgson, Head of IT & E-commerce på Dynamic Code.

Agilt arbetssätt nyckeln till framgång

Sedan tidigare har Dynamic Code en bred portfölj av DNA- och hälsotester – klamydiatest, test för urinvägsinfektion, halsfluss och glutenintolerans för att nämna några. Under 2020 kompletterades dessa med ett PCR-test som visar om patienten har en pågående covid-19-infektion, samt ett antikroppstest. I och med detta fick Dynamic Code en helt ny typ av kund i form av svenska regioner. Här gällde det att snabbt få integrationer mot de nya kunderna på plats. Långsiktiga planer fick stå tillbaka för de förändringar som behövde ske här och nu.

– Vi har alltid haft ett agilt arbetssätt, men under 2020 ställdes det på sin spets. Här har Spot On dragit sitt strå till stacken och sett till att vi har kunnat leverera det vi ska trots den lavinartade volymökningen, säger Henrik Georgson och fortsätter:

– Jag är imponerad över att vi har kunnat rulla på med samma grundlösning för vår plattform under en brinnande pandemi, det har varit häftigt att se. Något som jag tar med mig framåt är att alltid ta lite extra höjd när man jobbar i ett expansivt bolag. Det kan kännas onödigt att förbereda sin digitala lösning och sina processer för volymer som man väntar sig inom fem år, men det kan visa sig behövas.

Spot On blev en viktig strategisk partner

Henrik Georgson pekar på vikten av att ha en handlingskraftig partner vid sin sida vid snabb expansion.

– När man vill växa är det viktigt att välja en partner som inte bara agerar systemleverantör utan som också förstår ens business, kan agera bollplank och nästan fungerar som inhouse-personal. Det gäller att få till ett bra meningsutbyte mellan beställare och leverantör, då når man ett bra partnerskap som är värdefullt inför kommande utmaningar, säger han.

Framåt kommer Dynamic Code att fokusera på att etablera sig utanför Sverige och plocka marknadsandelar ute i Europa.

– Då kommer andra krav ställas på plattformen som vi måste stå redo för. Därför är Spot On och Litium viktiga bitar i vår framtidssatsning, säger Henrik Georgson.

 

Läs mer om Dynamic Codes lösning

Kontakta oss

Spot On