Skip to the content

Hur börjar man accelerera digitalisering i sin organisation?

Hur ett företag på bästa sätt accelererar den digitala utvecklingen är en fråga som måste hanteras uppifrån och ner. Sitter du i en styrelse för ett företag som står inför eller mitt i en digital uppväxling? Vi har tre tips på hur den strategiska ledningen kan tänka kring förändringsarbetet.

Under 2020 gjorde många företag en digital utvecklingsresa som väntades ta två år på bara några månader. Nu är det hög tid för reflektion och förberedelser inför nästa steg. Kanske är det dags att komma igång med e-handel? Eller borde ni ta in strategisk hjälp för att optimera kundresan online?

Även om styrelsen inte arbetar med de här frågorna rent praktiskt behöver ni som nyckelpersoner ändå lyfta blicken och definiera vägen framåt, så att den operativa ledningen kan arbeta efter en tydlig framtidsplan.

Här kommer tre snabba tips från oss som vi tycker att du bör ta med dig in i nästa styrelsemöte. 

 

  1. Uppfyll rollen som bollplank – underlätta accelerationen

    För att lyckas med digitalisering måste det finnas en digital förståelse där besluten tas – det räcker inte att enbart vd eller IT-ansvarig driver på. Som styrelse är er viktigaste uppgift att vara ett strategiskt bollplank för den operativa ledningen. Se till att ni verkligen kan uppfylla den rollen genom att öka kunskapen kring digitalisering.

    En första åtgärd är att tanka bolagets mest insatta på deras åsikter om vad som borde vara nästa steg på digitaliseringsresan. Syna organisationen i sömmarna – var befinner ni er nu och vilka digitala insatser bör framtidsplanen innehålla för att ni ska kunna uppnå era affärsmål?

  2. Snabbare framsteg med snabbare beslut

    En snabbrörlig digital utveckling kräver snabba beslut. Ett bra tips för att accelerera beslutsfattandet (och därmed också de digitala framstegen) är att anpassa tidsramen för beslutsfattande efter satsningens omfattning. Poängen här är att inte fastna i utdragna diskussioner kring enkla och snabba förflyttningar. 

    Passande nog har vi tagit fram några exempel på just sådana förflyttningar som företaget kan göra för att accelerera digitaliseringen.

    - Att starta upp e-handel behöver inte vara en jättesatsning. Ni kan börja i det lilla genom en webbshop för försläpp av populära produkter, specialutgåvor eller andra produkter som skulle få en boost av att säljas i ett eget sammanhang.

    - Det kan också vara smart att titta över hur ni hanterar reservdelar. När ni tar eget ansvar för den här affären underlättar ni för återförsäljare, och får samtidigt till merförsäljning på ett smidigt sätt. Lösningen är att sätta upp ett flöde där kunden i samband med sökning på en produkt på webben även får upp de vanligaste reservdelarna, som snabbt kan läggas till i beställningen.

    - Det är lätt att bli hemmablind och tänka att kundresan måste se ut på ett visst sätt. Spot On:s Growth-team kan gå in och analysera vilken sajt som helst och komma med vassa förbättringsförslag för att komma loss ur gamla mönster och idéer om vad kunderna vill ha.

  3. Ha målet i sikte

    Resan är målet, brukar man ju säga. Men när det kommer till att forma nya strategier för att digitalisera organisationen är nyckeln att flytta fokus till affärsresultatet, snarare än att fokusera på hur vägen fram till dessa resultat ska se ut. Vid varje nytt beslut som rör digitalisering – zooma in och fundera på ”Vilka affärsvärden skulle den här satsningen kunna leda till?”. Med en tydlig bild av varför man ska kicka igång en ny process blir det lättare att faktiskt ta det steget.

 

Mer tips på digital acceleration

Här har vi samlat länkar och guider som passar dig som arbetar på lednings- och styrelsenivå i bolag som önskar accelerera sin digitala affär. 

Kontakta oss

Spot On