Skip to the content

Förbered din e-handel för Black Friday

I vanlig ordning spås Black Friday att slå nya rekord och kanske blir året med Covid-19 slutet för köande utanför butiker? I år (2020) infaller Black Friday 27 november och kort därefter sätter även julhandeln igång. Vi har satt ihop en del punkter som kan vara lämpliga att se över inför, men även under och efter försäljnings-bonanzan. 

Struktur, eventuell personalupptrappning, logistikflöden och större beslut är förstås saker som behöver hanteras tidigare än en månad inför startskottet. Nedan är dock några punkter som kan vara bra att ha med sig inför, men även under och framförallt efter eventet. 

Att tänka på och förbereda inför Black Friday
  • Använd och analysera data från förra året
    - Vilka var dina bästa produkter? 
    - Vilken dag sålde ni mest? 
    - Hur kom besökarna in till din sida? Mobil eller dator? Annonser eller organiskt sök? 
  • Se till att du har optimerat din sida på bästa sätt. 
  • Se över din marknadsföring och var du skall spendera den digitalt - Adwords, sociala medier, influensers, rabattkoder eller annat? 
  • Börja redan nu skicka ut exklusiva erbjudanden till trogna kunder
  • Anpassa utseendet på din e-handel så besökaren enkelt hittar till dina Black Friday erbjudanden. Det kan tex vara genom en tydlig flik eller banner på din webb.
  • Försök att ha ovan klart så tidigt som möjligt så att Google hinner indexera dina sidor för bästa sökresultat.
  • Testa kundresan innan - går allt enkelt och smidigt eller bör du passa på att jobba bort eventuella flaskhalsar innan? 
  • Går det att komplettera produktbeskrivning ytterligare? Lägga till fler bilder? Mer rörligt material? Mer informativ text? Allt detta för att minska kostsamma returer.
  • Tänk på värdet i ditt erbjudande, det är inte speciellt unikt eller förhöjt mervärde att erbjuda samma rabattkod som månaden innan... 
  • ...men räkna inte bort dig. Du skall tjäna något på sista raden!
Att tänka på under försäljningen
  • Var tillgänglig för dina kunder. Du behöver kanske utöka dina supporttider under en viss period? 
  • Kan du hjälpa kund via chat? Gör det. Många drar sig för att lyfta luren och ringa ett samtal och eventuellt - hemska tanke - faktiskt behöva prata med en riktigt person. Mail går också bra men har ofta lite för lång responstid.
  • Underlätta så mycket det går för transportföretagen, även de har bråda dagar med mycket paket som skall fraktas. 
  • Skicka hellre ett mail/sms för mycket än för lite till kunden om vad som händer med beställningen. Är det packat? Har det lämnat ditt lager? När kan kunden förvänta sig att ha det i handen? Vem ringer de om det inte dyker upp? 
  • Se till att du på ett regelrätt sätt samlar in den data du får tillgång till för efterföljande marketing automation arbete. 
  • Om möjlighet finns, passa på att köra A/B-tester eftersom du nu förhoppningsvis har lite mer trafik än vanligt till din sida. Behöver du hjälp med A/B-tester? Vi hjälper dig gärna!
Att tänka på efter köp skett

Läge att pusta ut och gå igenom allt klirr i kassan? Inte riktigt än kanske... 

  • Ta hänsyn till eventuella returer och reklamationer. Är de samma person som skickar mycket returer? Är det samma vara som ofta kommer i retur? 
  • Analysera mera - hur gick det för dig, konkurrenterna, dina toppsäljare, dina utvalda varor? Informera produktägare, inköp och andra om nödvändig info. 
  • Blev det ett bättre utfall av att du tog dig tid att berika dina produktsidor?
  • OM köp inte skedde - varför? Ta hjälp av Google Analytics för att se var kundresan tog slut och sätt en actionplan för hur det inte skall hända igen. Vi hjälper dig gärna att läsa ut statistiken!
  • Vad gav A/B-testerna för resultat? Finns det snabba enkla åtgärder att ta hand om inför nästa säljhögtid?
  • Samla in omdömen från de som beställt, kanske via Trustpilot eller Reco
  • Sätt igång din plan för Marketing Automation. 
    - Har kunden accepterat och tackat ja till nyhetsbrev? Ha ett förberett som kan skickas ut några dagar efter leverans.
    - Personalisera dina erbjudanden, vad köpte kunden sist och vad är mest troligt att de vill köpa nästa gång? 
    - Skicka rabattkod eller liknande inför jul/nyår/födelsedag/påsk eller andra högtider. 
    - Skicka erbjudanden baserat på geografisk tillhörighet. Säljer du exempelvis varor som lämpar sig för vintersport har vi ju olika tider för sportlov i Sverige. Det kanske är läge att planera vårlökar tidigare i Skåne än Haparanda, säljer du något som kräver installation kanske det är bra om hantverkare finns i närheten osv. 
  • Mät av vilka som klickar på länkar, vilka som använder rabattkoder, vilka som tipsar vänner och premiera dessa. 
  • Finns det reservdelar eller annat som passar produkten du just sålt? Finns det möjlighet att köpa till garantier? Kommer det en ny utlaga inom en specifik tid? Skapa flöden med påminnelser till kunder över hur de kan få produkten att fungera på bästa sätt. 

 

Lycka till med din försäljning! 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On