Skip to the content

E-handelstrender 2021 - Teknik som förändrar kundbeteendet

Efter ett skakigt år präglat av coronapandemin kan det vara upplyftande att ta sikte på 2021 och spana på nya trender som kan lyfta er digitala lösning till nästa nivå. Vi har identifierat tre områden som på olika sätt kommer påverka marknaden under nästa år och som du borde ha koll på.

Del 1 - Innovativ lead generation

Del 2 - Hållbarhet

Del 3 - Teknik som förändrar kundbeteendet

I den här tredje och sista delen i vår trendspaningserie tittar vi närmare på teknik som förändrar kundens beteende.

Vi listar 4 sätt för dig att öka din digitala affär nedan:
  1. Visual commerce

    Alla har vi väl hört klyschan om att en bild säger mer än tusen ord? Under 2021 kommer det här talesättet kännas mer aktuellt än någonsin. Trenden inför nästa år pekar på att vi kommer se allt fler bildrika webblösningar, där högupplösta bilder spelar huvudrollen tillsammans med shortcuts på startsidan. Tapwell och Ballingslöv är två av Spot Ons kunder som prickade in den här trenden redan här under 2019, och vi tror att fler kommer få upp ögonen för den snygga bildens förmåga att jobba hem kunderna. Inom retailindustrin är det snart också ett måste med rörligt content där besökaren tydligt ser hur plagget ser ut i rörelse.

  2. Skräddarsy ditt erbjudande med 3D

    Konsumenter vill inte bara bestämma själva hur dina produkter ska betalas och levereras, de vill även ha skräddarsydda erbjudanden och personifierade produkter. Skoföretag som Nike ger möjligheten att anpassa varje detalj på deras skor. Detta är förvisso inget nytt, men att kunna erbjuda den här typen av anpassningar på ett kostnadseffektivt sätt är nytt och väntas bli vanligare. Lösningen stavas 3D-printning, och möjliggör snabba anpassningar även sent i värdekedjan. Kanske blir den personifierade produkten norm i framtiden?

  3. Dynamisk prissättning

    Dynamisk prissättning tillåter dig som e-handelsaktör att fortsätta vara konkurrenskraftig och attrahera nya kunder, och detta lär vi se mer av under nästa år. Även om du säljer världens bästa produkt kommer du inte sälja tillräckligt om du inte prissätter smart. Här är nyckeln till framgång smarta verktyg som kan bestämma bästa pris för dina produkter genom att i realtid skanna av konkurrenternas priser, efterfrågan och upplevt värde. Plattformen Storm Commerce som vi är partner till jobbar till exempel idag redan med competitive pricing.

  4. Nya betalsätt kommer växa fram

    Vilka betalalternativ du erbjuder kan faktiskt vara en avgörande del i om en kund fullföljer sitt köp – så viktigt är det i dag att erbjuda olika metoder för betalning. Har du inte redan implementerat digitala lösningar som Apple Pay och Google Pay som ett komplement till mer traditionella betalsätt är det dags att satsa på detta under 2021.

 

Källor: 

https://blog.3dcart.com/future-of-ecommerce-2021

https://modernretail.co.uk/the-future-of-ecommerce-9-trends-to-watch-out-for-in-2021/

 

Blir du sugen på att veta mer om oss på Spot On?

Läs mer om vilka vi är och våra processer. Kanske kan vi vara ett alternativ för dig? 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On