Skip to the content

E-handelstrender 2021 - Innovation lead generation

Efter ett skakigt år präglat av coronapandemin kan det vara upplyftande att ta sikte på 2021 och spana på nya trender som kan lyfta er digitala lösning till nästa nivå. Vi har identifierat tre områden som på olika sätt kommer påverka den digitala marknaden under nästa år och som du borde ha koll på.

Del 1 - Innovativ lead generation

Del 2 - Hållbarhet

Del 3 - Teknik som förändrar kundbeteendet

I den här första delen kommer vi ta upp flera innovativa metoder som kan hjälpa dig som verkar inom B2C att generera nya leads, men det finns även inspiration för B2B att hämta. Här handlar det om att ta vara på den senaste tekniken för att möta kunderna där de befinner sig.

Artificiell intelligens är vid det här laget ingen trend, men det dyker faktiskt upp fler och fler verktyg baserade på AI som kan vässa kundresan. Flera av dessa spås slå stort under nästa år.

Röststyrd shopping

Hej Google, kan du köpa den där soffan som jag tittat på?

Röststyrda högtalare som Google Home blir ett allt vanligare inslag i våra hem, och fenomenet har till och med beskrivits som döden för traditionell SEO. En undersökning från OC&C Strategy Consultants visar att 75 procent av de amerikanska hushållen kommer ha en smart högtalare 2025. Den röststyrda e-handeln förväntas omsätta 40 miljarder dollar redan 2022. Det här är alltså en trend som du borde fundera på att haka på för att fortsätta vara konkurrenskraftig. Men hur anpassar man sin digitala lösning efter röststyrda högtalare egentligen?

Det viktigaste är att optimera webbplatsen för frågor. Alltså, dina kunder kommer ställa frågor till sin högtalare som ”Var hittar jag billiga skönhetsprodukter online?” och ”Var köper jag designmöbler?” därför måste innehållet på din webbplats fungera som svar på dessa frågor. Ord som var, hur, vad och när är så kallade trigger words och kan vara smart att implementera i sitt innehåll.

Med detta sagt - var beredd på ökning av Omnichannel shopping

Få konsumenter använder en enda kanal när de handlar på nätet, och med nya verktyg som röststyrda högtalare kommer detta köpbeteende fortsätta att växa i betydelse. Här är två snabba tips på hur du rustar din e-handel för den här trenden.

  •  Optimera din digitala lösning för mobil användning. Ett vanligt scenario efter en röstsökning är att konsumenten plockar upp telefonen och besöker hemsidan som högtalaren tipsat om. Här gäller det att göra ett gott och användarvänligt intryck för att kunden ska fullfölja köpresan.

  • Erbjud flera köpalternativ. Genom att vara flexibel i erbjudandet tilltalar du kunderna som själva vill styra hur och när dina produkter levereras (med andra ord de allra flesta i dag). Möjliggör val som att köpa online och hämta i butik, eller köpa i fysisk butik och få hemleverans.
Använd AI för att hitta nya målgrupper...

Redan i dag används artificiell intelligens som ett verktyg inom e-handeln för att ta fram träffsäkra produktrekommendationer. Under 2021 spås AI hitta dina kunder åt dig. Algoritmer kommer att analysera pågående trender runt dina produkter, säljkanaler och befintliga kunders köpbeteenden för att identifiera den bästa kanalen, det bästa priset och den bästa tidpunkten för att sälja dina produkter. Det här kommer innebära en viktig tidsbesparing, och samtidigt accelerera försäljningen.

...och AR för att öka kundupplevelsen.

Om AI används för att generera leads, kan AR, Augmented reality, användas som ett verktyg för att förstärka känslan av en verklighetsnära köpupplevelse. Här kan du låta kunderna prova eller hålla i dina produkter – utan att de faktiskt provar eller håller i produkterna. Detta är en trend som kan få de miljöpåfrestande och kostsamma returerna att minska i omfattning. Både du och miljön kan tacka och bocka. Typiska exempel som redan används i Sverige är IKEA:s AR-verktyg där du enkelt placerar ut möbeln för att se om den får plats i rummet, eller Postnords verktyg som enkelt mäter av ifall du orkar bära på ditt paket eller om du behöver bil. 

 

Källor: 

https://blog.3dcart.com/future-of-ecommerce-2021

https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/04/10/voice-search-statistics-2018

https://blog.3dcart.com/ok-google-how-to-optimize-an-ecommerce-site-for-voice-search

https://voicebot.ai/2019/06/18/loup-ventures-says-75-of-u-s-households-will-have-smart-speakers-by-2025-google-to-surpass-amazon-in-market-share/

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On