Skip to the content

Ny affärsutvecklare på Spot On

Det är en speciell tid just nu att kliva in på ny arbetsplats. I vissa fall sker onboarding helt digitalt medan det för andra kanske finns en liten chans att träffa sina kollegor. 

För ungefär 5 månader sedan klev Sofie Strömberg Malm in på kontoret i Jönköping hos oss på Spot On. Vi passade på att köra en liten catch-up för att höra hur hon känner att den första tiden varit, vad hon tänker om framtiden och vad hon hoppas på att hennes roll skall kunna erbjuda våra kunder. 

Välkommen Sofie, hur har de första månaderna varit?

Tack! Det har varit väldigt spännande månader på många sätt. Att börja ett nytt jobb mitt under en pågående pandemi har ju sina för- och nackdelar men med grymt duktiga och hjälpsamma kollegor som brinner för att lösa problem har jag snabbt kommit in i både företaget och jobbet. Det är verkligen en fantastisk arbetsplats där alla gör sitt yttersta för att hjälpa våra kunder och varandra.

Berätta lite om din bakgrund? 

Jag har senaste 20 åren jobbat inom detaljhandel på Mio. Bolaget har haft en häftig tillväxtresa de senaste åren där jag framför allt har varit delaktig och drivande i utformandet av varumärket och kundupplevelsen i alla kanaler. Jag började min bana med att producera marknadsmaterial för både print och webb och därefter har jag vuxit inom bolaget och haft en rad ledande befattningar inom organisationen och nu senast som marknadschef. Under åren har jag skaffat mig en bred erfarenhet inom försäljning, marknadsföring och kundupplevelser i en både analog och digital värld.

Hur kom det sig att du ville byta bransch och yrke?

Efter många år på kundsidan kände jag att jag var nyfiken på ”andra sida” (läs byråvärlden). Jag ville få en större inblick i flera olika branschers utmaningar när det gäller digitalisering och e-handel. Sedan har jag alltid tyckt att det varit väldigt spännande med hur man med hjälp av teknik kan utveckla kundupplevelsen genom att t ex göra saker smartare och snabbare. Just mötet mellan människa och teknik intresserar mig väldigt mycket.

Vad tror du att du kan tillföra våra befintliga och nya kunder?

Jag brinner för att skapa kundupplevelser utöver det vanliga och då i synnerhet i en digital värld och det är det jag främst vill hjälpa våra kunder med. Eftersom jag själv suttit på kundsidan vet jag vad man vill få ut av sina samarbetspartners och min erfarenhet är att det blir som bäst när man jobbar tätt tillsammans och nyttjar varandras styrkor. Alla bolag har olika utmaningar och förutsättningar och här kan jag hjälpa till att hitta vägen framåt med fokus på att maximera affären. Det kan handla om att gå in och hjälpa till i kortare sejourer såväl som att ha en stående inslag varje månad.

Vad tror du många marknadschefer brottas med gällande digitala satsningar? 

Att få hela organisationen att förstå och se fördelarna med att investera i digitala lösningar. De allra flesta tycker det lite skrämmande med förändringar och nya tankesätt och då gäller det att få alla att förstå varför och hur det nya kommer att bidra till något bättre.

Ungefär hur stor del av en total budget tycker du skall gå till marknad och digitala satsningar? 

Det är en jättesvår fråga att svara på. Det beror helt på vilka förutsättningar som finns och vad man som bolag har för mål framåt. Lika viktigt är det att förstå i vilken kontext man befinner sig i som bolag och hur trenderna ser ut på lite längre sikt. Ett tips är att alltid utgå från vilka behov dina kunder har och kan tänkas ha framåt samt även snegla på vad dina kollegor i branschen gör och även följa trender i den digitala utvecklingen i stort för att inte riskera att halka efter.

Vilka bolag har du som önskekunder?

Det finns jättemånga kunder på min önskelista! Men det som är allra roligast är att få jobba med kunder som är redo att växla upp sin digitala affär och som ser värdet i att satsa digitalt.

Tack Sofie och hjärtligt välkommen till oss på Spot On! 

 

4 snabba frågor till Sofie

Vinter eller sommar? Vinter. Det bästa jag vet är att åka skidor!

Lösgodis eller glass? Lösgodis

Bok eller pod? Pod

Skövde eller Göteborg/Jönköping? En blandning av småstadslunken i Skövde och lite mer storstadspuls i Göteborg/Jönköping

Kontakta oss

Spot On