Skip to the content

Digitala trender för B2B-bolag år 2020

Vad är nu nästa satsning ni bör göra för att hålla er digitala lösning ajour med vad som händer på marknaden? Finns det något håll ni bör sikta åt kommande år eller kanske helt vända ifrån? Vilket beteende från B2C (business to consumer) kan ni dra nytta av i er affär mot andra företag?

Lugn - vi har scannat nätet efter de senaste nyheterna och sammanfattat dem nedan i tre olika affärsområden:

  • Klimatpåverkan
  • Lead Generation och försäljning
  • Digitala verktyg och teknik

Som vanligt kommer många av trenderna från USA men vi ser även ett starkt uppsving från Kina, framförallt gällande business to business.

I detta inlägg kommer vi framförallt prata om andra punkten - Lead Generation och försäljning. 

Lead Generation och försäljning online

Hur kan du som B2B-företagare växla från att ha en vanlig webb för besökare till att faktiskt se det som en inkommande kanal av leads där er försäljningsavdelning strukturerat kan arbeta med uppföljning och potentiella kunder? Och hur skall du jobba med content, sociala medier, marknadsplatser och allt annat som erbjuds i digital försäljningsväg? Vi radar upp några alternativ nedan.

  • Leadsgenerering
    B2B-leadgenerering är lika viktigt som B2C, eller faktum är att det kanske är ännu viktigare. B2B-bolag har en stark tradition av att ha säljare som jobbar på fältet med diverse olika hjälpmedel. Ofta är det otroligt tekniskt kunniga och tillför ett stort värde för både potentiella och befintliga kunder - varför inte utnyttja den potentialen och låta dem göra det de är bäst på?

    B2B-ledgenerering handlar inte bara om att hitta och omvandla nya möjligheter till potentiella kunder utan också påverkan det har på nykundbearbetning. Dessutom, när företag och marknadsförare blir mer kreativa och aggressiva med sina ledgenereringstekniker, blir marknaden allt mer konkurrenskraftig. Enkelt uttryckt, när det gäller B2B-ledgenerering, måste du vara ett steg före dina konkurrenter hela tiden.

    För dig som känner dig osäker på vad leadsgenerering verkligen är och hur det kan arbetas ser de första stegen ut så här:

    - Identifiera din målgrupp och marknad
    - Skapa content som har värde för målgruppen - försök att lyfta blicken och gör något annat än bara en blogg eller liknande
    - Hitta din Lead Magnet - det innehåll som besökarna gillar och är villiga att identifiera sig för (alltså lämna kontaktuppgifter)
    - Skapa en effektiv landningssida

    Det går att läsa sig till otroligt mycket om detta ämne så sätt igång och googla, YouTube:a, beställ böcker och inse framförallt att ditt företags potentiella kunder finns att attrahera tidigare än vad som kanske kan göras vid personlig försäljning.

  • Account based marketing
    Som namnet antyder fokuserar account based marketing på enskilda konton istället för en stor publik. Med denna strategi bygger ditt marknadsföringsteam hela kampanjer som är anpassade för bara en kund eller ett konto som lämpligtvis stämmer väl in på ditt företags idealkund. Ni kanske rentav har en topplista med önskekunder som ni verkligen verkligen vill få in?

    Några av fördelarna med ABM inkluderar:
    - Kortare försäljningscykel - du talar direkt till en person.
    - Lättare att analysera ROI - du kan enkelt ta fram kostnader för varje kampanj och jämföra med intäkt från potentiell affär.
    - Förbättrad kundnöjdhet - du kommer att pricka rätt och framstå som mer personlig.

    Istället för att skapa material som diskuterar alla funktioner i din produkt eller tjänst kan du helt enkelt ta itu med de frågor som är viktigast för en specifik säljledning.

  • Trender inom sociala medier

    Fler och fler väljer att ta en digital detox vilket förstås påverkar dig som B2B-bolag också. Du behöver fundera igenom din marknadsplan och verkligen se till att synas i rätt typ av kanal men framförallt se till att det du annonserar engagerar och berör. Mätningar visar att video och framförallt live-sändningar går väldigt bra och skapar högt engagemang i de fall det används på ett bra och kreativt sätt. Läs till exempel Jeff Bullas tips om varför livesändning kan vara något för er. Vill du ha mer exakta tips på HUR du skall gå tillväga har Hubspot en bra och otroligt handfast artikel här.

    Vi tror att B2B kommer utvecklas från ganska ordinärt och ibland kanske på gränsen till tråkigt innehåll till mer djärvt via video/VR/AR. Whitepapers, e-böcker och fallstudier har fortfarande värde, men det finns ingen anledning att begränsa den informationsförpackningen till webbsidor eller statiska PDF-format längre - våga testa något nytt.

  • Marknadsplatser för B2B

    Amazon, Alibaba, Wish, CDON, Fyndiq - ja för privatkunder finns det otaliga marknadsplatser att vraka bland olika varumärken. Om Amazons Sverigevistelse finns det fortfarande inga klara besked (när det här inlägget skrivs skall tilläggas…) men vad som däremot börjar ploppa upp lite överallt i världen är marknadsplatser speciellt inriktade mot B2B. Ett exempel är kinesiska 1688 där idag ett flertal stora svenska aktörer såsom ABB, Kinnarps, Envac, Ejendahls, BoXon mfl finns på plats. 1688 är Alibabas satsning mot företag där möjligheterna finns att släppa sina produkter på en marknadsplats.

    Naturligtvis finns det stora skillnader i hur produkter presenteras, transparens omkring priser och hur försäljningen går. Vårt tips är att ta kontakt med en partner, likt Johan&Johan för att ens få access till vissa marknadsplatser.

    Läs gärna mer om asiatiska marknadsplatser och hur du blir bäst på dessa här

 

Har du läst del 1 och 3 i vår rapport över digitala trender? Du hittar dem nedan: 
Del 1 - Klimatpåverkan

Del 3 - Digitala verktyg och teknik

 

 

 

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Spot On