Skip to the content

Digitala trender för B2B-bolag år 2020

Vad är nu nästa satsning ni bör göra för att hålla er digitala lösning ajour med vad som händer på marknaden? Finns det något håll ni bör sikta åt kommande år eller kanske helt vända ifrån? Vilket beteende från B2C (business to consumer) kan ni dra nytta av i er affär mot andra företag?

Lugn - vi har scannat nätet efter de senaste nyheterna och sammanfattat dem nedan i tre olika affärsområden:

  • Klimatpåverkan
  • Lead Generation och försäljning
  • Digitala verktyg och teknik

Som vanligt kommer många av trenderna från USA men vi ser även ett starkt uppsving från Kina, framförallt gällande business to business.

I detta inlägg kommer vi framförallt prata om första punkten - Miljöpåverkan. Du kan läsa övriga två blogginlägg här: Lead Generation      Digitala verktyg

Klimatpåverkan

Ingen går oberörd förbi faktumet att vi behöver hantera utsläpp, tillverkning och köpbeteende om vi skall försöka nå en hållbar livsstil. Detta gäller förstås i högsta grad företag också. Trenden i att kunna erbjuda kunden ett val baserat på miljöpåverkan börjar på riktigt bli en maktfaktor och vi ser tydligt att det kommer att fortsätta på detta spåret.

  1. Låt kunden välja miljöpåverkan för sitt köp

    Fristads arbetskläder har i ett samarbete med forskningsinstitutet Rise tagit fram information på sin plagg om den totala miljöpåverkan varje plagg har haft i sin tillverkning. I samband med att produktionen kartlades fanns det också uppenbara möjligheter att sänka viss påverkan och på så sätt försöka minimera det fotavtryck som lämnas på miljön.

    Det finns otaliga exempel på bolag som jobbar aktivt med sitt miljöarbete, ex klädföretaget Blankdays, transportföretag som Schenker och Best jobbar hårt på att klimatkompensera sina transporter och vissa influensers som Bianca Ingrosso kommer framöver kräva från samarbetspartners att de kan visa upp hur de tänker omkring hållbarhet.

    Vi tror att många bolag behöver anpassa sig till kundens strävan och önskemål att framöver kunna göra ett så miljövänligt val som möjligt. Genom att förtydliga information om produkter/tjänsters miljöpåverkan och informera om kundens valmöjligheter kommer du förmodligen att ligga en bra bit före dina konkurrenter!

  2. No Air Commerce

    Nordicfeel och Eleven satsar stenhårt på att minska volymen av luft i paket och istället paketera så tätt och lätt som möjligt. Det minskar inte bara på antalet transporter, kostnader för emballage och allmän miljöpåverkan - som kund slipper du ta hand om de oändliga mängder utfyllnadsmaterial som krävs för att fylla upp en halvtom kartong.

    Med tankesättet går det också att göra riktigt bra affärer. Istället för att titta på täckningsgrad för vissa produkter, som kanske då slutar i att ni skickar en stor avlång produkt och en liten rund, går det istället att göra stora vinster genom att skicka produkter anpassade efter förpackningen. Möjligheter finns då att få med en extra produkt som inte behöver ha en separat fraktkostnad till exempel.

  3. Hållbara leveranser

    Black Friday, julhandel, Singles Day, Annandagsrean -det finns numer många dagar som driver stora utmaningar hos ditt lokala paketombud. Diskussionerna omkring utebliven hämtning, returer, stressade ombud, paket som inte kommer fram i tid etc är ingen nyhet längre. Inte heller diskussionerna omkring andra typer av leveranssätt, men det är kanske först nu som det faktiskt verkar börja röra på sig. Tidigare har till exempel lösningen med digitala lås diskuterats men stannat av på grund av krångliga integrationer mot de olika låsleverantörerna. Nu drivs dock ett projekt som syftar till att standardisera gränssnittet mellan ehandlare, transportör och låstillverkare. PostNord är drivande och har redan kört en pilot i Danmark som använder den nya standardiserade plattformen. Schenker i sin tur satsar på B2B-segmentet och levererar till låsta containrar på arbetsplatser (i samarbete med ex Qlocx).

    Vad innebär det för dig med bolag som bedriver ehandel? Jo du behöver förstås en plattform som tillåter möjligheter att lägga till nya leveranssätt och utvecklingspartner som kan hjälpa dig att implementera det.

 

Sugen på fler trender? Läs del 2 och 3 nedan: 
Del 2: Leadsgenerering och försäljning
Del 3: Digitala verktyg och teknik

 

Jag vill veta mer om e-handel och trender

Spot On

Prenumerera på vårt nyhetsbrev