Skip to the content

Unconference – en annorlunda konferensmetod

På Spot On är vi inte så mycket för att göra saker på det förväntade sättet. Begreppet ”tänka utanför boxen” passar oss ganska bra och därför fanns det förstås ingen anledning att lägga vårterminens kick-off i ett vanligt tråkigt konferensrum. Vi åkte till ett slott istället!

unconference-kick-off.jpg

Vi försöker hinna med åtminstone två kick-offer varje år. (Sen gör vi annat också, ex Hackathon och game-nights.) Det gör förstås att sammanhållningen blir bättre bland anställda men också att alla får en chans att komma till tals, förstå varandra bättre och tillsammans komma fram till lösningar som gör oss alla duktigare. Årets första tema var ”Hur kan vi fortsätta leverera bra kundvärde?”. Ett bra sätt för oss att tänka utifrån-och-in och försöka att hela tiden utgå ifrån vad vi tror ger störst värde för kunden, inte vad vi själva absolut vill göra. 


Istället för att hyra in någon inspirationstalare eller att ledningen står och tragglar igenom en 189-sidig powerpoint presentation jobbade vi istället med metoden Unconference.
unconference-discussions.jpg
Vad innebär då Unconference? Jo det är en form av ”open space” konferens där det inte finns några fördefinierade ämnen. Det finns en viss struktur med tid och scheman samt ett övergripande tema, såsom vårt ämne ovan. Däremot är det upp till deltagarna att ta fram de funderingar, frågor och actions som de själva tycker berör ämnet. Med hjälp av post-it lappar skriver alla deltagare ner sina förslag på vad de önskar att diskutera. Alla hjälps tillsammans åt att prioritera de ämnen som anses vara viktigast att diskutera för dagen.  Därefter är det dags för break-out sessions där ägarna till de ämnen som engagerar mest får hålla i en liten mini-workshop tillsammans med de deltagarna som finner det ämnet intressant. Det kan handla om att vidareutveckla idéen, få mer förståelse för vad den handlar om eller komma fram till konkreta förslag på hur den skall lösas. Efteråt redovisas resultatet för de övriga medlemmar som kanske valde att gå till en annan del av lokalen och diskutera ett annat ämne. Under hela sejouren är de förstås tillåtet att röra på sig och ta del av vad alla andra pratar om också. 


Viktigt – bli inte ledsen om någon går bort från ditt ämne eller om det inte blir utvalt från början. Det finns nämligen en enkel regel och det är att:  känner du inte att du bidrar, lär dig något eller har kul så måste du röra dig vidare till en annan station.  


Vad är fördelarna med Unconference?

  • Högre energinivåer i gruppen – vi har alla suttit på någon dödstråkig konferens där talaren bara maler på och har noll kontakt med publiken. Här skrattar, tänker, jobbar, analyserar och funderar vi tillsammans.
  • Mindre planering – det krävs inga superstora insatser från ledningen eller ägaren av projektet eftersom det mesta blir självgående. Ja möjligtvis att hålla deltagarna glada med godis, frukt och dryck.
  • Mer flexibilitet – ämnen som inte fanns i planeringen eller som ingen riktigt tänkt på innan kan komma upp och ge insikter som hjälper hela företaget framåt.
  • Spontana konversationer – du får möjlighet att prata med kollegor du kanske inte jobbar nära i vanliga fall vilket säkerligen kommer bidra till intressanta upptäckter och information du inte hade tidigare.

När passar inte Unconference?
Om ni har ett speciellt mål eller ett beslut som måste tas under konferensen kan detta sätt bli svårt. Det är ju nämligen upp till deltagarna att bestämma vad konferensen handlar om vilket gör att just det DU vill diskutera kanske inte kommer upp eller prioriteras som mest viktigt av gruppen.

 

Tycker du det låter spännande och skulle du vilja testa på inför er nästa kick-off? Vi hjälper er gärna att komma igång och få en förståelse för metoden, kontakta oss för att få veta mer!

Spot On