Skip to the content

8 tecken på att du använder fel e-handelsplattform

Får du en känsla av att din webbplats inte riktigt tar dig dit du vill , men har svårt att sätta fingret på exakt vad det är som felar? Läs våra 8 tips nedan och se hur många du prickar in. 

(En liten hint, är det fler än 4 bör du titta efter något nytt!) 

1. Du kan inte läsa av din data

Du kanske inte ens har tillgång till datan själv utan den är instängd i plattformen? Utan data går det inte analysera dina besökares mönster, produkters popularitet eller allt annat som är av värde för att kunna bedriva en lyckad e-handel. Se till att din leverantör omedelbart hjälper dig att se över detta.  

2. Du klickar mer än 3ggr per order

När din kund väl lagt sin order och det är tid för dig att hantera den i plattformen behöver du klicka runt mer än 3 ggr för att kunna leverera ut produkterna. Detta skall vara en snabb och automatiskt process som som helst skall gå att utföra på 1-2 klick.  

3. Du har ingen personlig kontaktperson

Du får ringa ett supportcenter för plattformen och prata med diverse olika personer varje gång du får ett akutproblem eller behöver hjälp med en kampanj. 

4. Du får återbetala returer manuellt

Returer ska inte vara tidskrävande och omständiga. Alla mail, återbetalningar och processer ska fungera automatiskt i samband med att varan scannas in. 

5. Du har begränsad funktionalitet

Möts du ofta av svaret ”nej det stödjer inte plattformen” när du kommer med förslag på saker du vill göra? Så skall det förstås inte vara, ta ett snack med din leverantör om det är plattformen som sätter stopp eller deras kunskap. Oavsett svar kan det vara en anledning till att ta sig en funderare om du verkligen jobbar med rätt förutsättningar. 

6. Du saknar stöd för SEO-optimering

Är du inte på Googles första sida finns du i praktiken inte. Alla SEO-rekommendationer du får från din leverantör skall givetvis gå att applicera i plattformen. De flesta stora plattformar har idag inbyggd SEO-funktion.

7. Du lägger din tid på tekniska problem

Som e-handlare och innovatör är ju förstås din roll att koncentrera dig på försäljningen, inte att jobba med felsökning av integrationer eller andra kopplingar. 

8. Du kan inte använda de tjänster du vill

I ett låst system kan du tvingas att använda den lösning eller tjänst som plattformen redan valt och låst in dig i. Det tycker vi känns ålderdomligt och tröttsamt - du skall förstås kunna välja den betalkanal, sökmotor eller affärssystem som passar dig bäst. 

 

Känner du att du prickar in ett antal av ovan punkter kanske det är dags att se sig om efter en ny plattform eller leverantör? Ta gärna del av vår guiden nedan för att få en bättre förståelse för hur du på bästa sätt kan komma igång med ett byte av plattform! 

Spot On