Skip to the content

5 tips på hur AI kan personalisera din e-handel och öka konverteringen

Det blir allt mer viktigt att personalisera din e-handel för att nå ut till dina presumtiva kunder. Statistiken säger att 45% av kunderna själva anser att de är mer benägna att handla på en sida som är anpassad till just dem. Samtidigt spår Gartner att om du lyckas med din personalisering, kan det ge en 15% ökning i lönsamhet till 2020. Viktiga siffror när konkurrensen är hög och marginalerna är pressade.

Många e-handlare är igång med personalisering men en stor del upplever det som tidskrävande att segmentera sin kunder och välja ut innehåll att visa segmenten. 

 

Det finns en lösning på detta: Artificiell Intelligens. Genom att använda så kallade "Recommender Engines" går det samla in alla viktiga kundhändelser på din sida. Exempelvis sidvisningar, produktvisningar, produkter i varukorg och köp. Insamlingen kan ske anonymt på samma sätt som man gör med Google Analytics.

Datat behandlas genom avancerade machine learning-algoritmer som sedan kan ge svar på vad som är troligast att kunden vill göra eller köpa härnäst helt utan något manuellt arbete. Alla Recommender Engines har ett API där det hämtas information om vilket innehåll som ska visas för kunden beroende var den befinner sig på din sida.

5 tips

Vi har listat 5 konkreta förslag på personalisering av din e-handel som garanterat kommer ge resultat.

Personalisera bästsäljare/topplista på startsida

Statistiken visar att personaliserade topplistor konverterar 2-3 gånger bättre än vanliga topplistor. 

Personalisera liknande produkter/andra köpte

Visa personaliserade liknande produkter/andra köpte på exempelvis kategori och produktsidor. Förutom bättre konvertering kan du även spara mycket arbete på att slippa manuellt koppla ihop liknande produkter i sitt PIM.

Sortera sökresultat och visa det som kunden troligen vill ha överst

Visa de produkter eller sidor som troligast kommer konvertera med det som kunden sökte på överst. Detta är speciellt kraftfullt vid stora sökresultat.

Sortera blogginlägg och inspirationssidor efter det kunden troligast vill läsa

Prova att bryta normen att visa i datumordning, visa istället blogginlägg och inspirationssidor i den ordning kunden troligen vill läsa dom. 

Personaliserade nyhetsbrev

Öka öppningsgrad och klick genom att personalisera innehållet i nyhetsbreven. Här finns även möjlighet att personalisera när brevet ska skickas till varje kund för att öka chansen till att det läses.

Sammanfattning

Om du inte redan nu är igång med personalisering finns det stora fördelar ekonomiskt och varumärkesmässigt att påbörja arbetet med personalisering. Vi på Spot On hjälper er gärna att komma igång och testa, det är lättare än ni tror! Givetvis hjälper vi er även att A/B-testa för att säkerställa att personaliseringen fungerar som det var tänkt.

Spot On