Skip to the content

Hur skall vi skapa jämställdhet i IT-branschen? 

IT-branschen – en sluten bransch för killar? Om detta skulle vara bilden är det kanske inte konstigt att vi inom vår bransch har en utmaning framför oss att skapa jämställdhet. Kvinnor inom IT är tyvärr än idag en ganska sällsynt art.

Det finns idag forskning som visar att företag med en jämställd personalstyrka både producerar bättre resultat och har färre sjukskrivningar.

Hur kommer det sig då att IT-branschen ser så ojämställd ut? Historiskt var det nog tyvärr så att datorn blev en pojkleksak. Pojkarna växte upp och började göra egna spel för sig själva och som spelades av framförallt pojkar (tråkig men kanske nödvändig generalisering). Om vi ska vara riktigt ärliga har det väl dessutom ofta varit män som försökt skapa produkter tänkta att rikta sig till kvinnor även utanför vår bransch, något jag tycker vi ser runtomkring oss hela tiden idag. Därför har vi på Spot On valt att stötta partners som Tjejer Kodar, istället för att starta ett eget initiativ. Vi är nämligen övertygade om att de tjejer/kvinnor som vi vill ska jobba hos oss är bättre lämpade att komma på hur man ska göra insteget till världens roligaste bransch lättare. 

Vi har ett affärsmål att vara helt jämställda om 3 år. Det kommer bli en otroligt rolig men utmanande resa. Några punkter vi arbetar med för att skapa ett så inkluderande klimat som möjligt finner du nedan:

1. Vi strävar efter att ha en jämställd ledningsgrupp och styrelse. Vi har idag en jämställd ledningsgrupp som kan hjälpa oss att bygga strategier för att nå jämställdhet i hela organisationen. Varför är detta viktigt? Jo för vi är övertygade om att mångfald alltid är både roligare och bättre!

2.Vi söker i våra nätverk efter skickliga kvinnor som kan hjälpa oss vidare i vår strävan att skapa de bästa affärsdrivande webbplatserna. Vi vill såklart alltid ha de bästa oavsett kön och ursprung. Däremot är det för dynamiken och vår kvalitet gentemot våra kunder en stor fördel att vi skapar jämställdhet.

3. Vi stödjer olika initiativ som t.ex Tjejer Kodar. Där får vi en möjlighet att bidra med vår kunskap och dela den tillsammans med otroligt inspirerande och duktiga kvinnor som vill testa på, alternativt utvecklas ännu mer inom just programmering. Ni kan läsa här om olika event vi haft med Tjejer Kodar under 2017. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete även 2018.
https://www.spoton.se/blogg/sextio-tjejer-knackte-koden/
https://www.spoton.se/blogg/tjejer-kodar-fantastiskt-bra/

4. Vi träffade en potentiell kund för att diskutera hur vi kan underlätta för deras kunder att fatta beslut med hjälp av digitala verktyg. Ungefär 30 minuter in i mötet fick vi veta att köpbeslutet och den viktigaste att kommunicera till var en kvinna i 25-40 års åldern. Runt bordet var vi 4 män i 35-45 års åldern. Så borde det såklart inte vara om vi verkligen ska skapa optimala upplevelser. 

5. Vi pratar kontinuerligt internt om hur vi kan förbättra vår arbetsplats så att den passar alla typer av sökanden. Återigen är det även här viktigt att vi strävar efter att låta alla komma till tals.

Vi är helt övertygade om att vi kommer få roligare på jobbet, skapa bättre värde för våra kunder och Spot On om vi lyckas uppfylla denna del av vårt affärsmål. Så snälla alla, gör vad ni kan för att uppmuntra era döttrar, flickvänner, fruar och mammor att testa på programmering eller andra IT-relaterade sysslor – det kommer bli så mycket roligare för oss alla i längden!

Spot On