Skip to the content

6 tips på hur du hanterar en övergiven varukorg

På Spot On jobbar vi alltid datadrivet och alltid med kundens digitala affär i fokus. Därför blir vi ibland förvånande när vi ser en fin väldesignad sida som saknar lösningar för att ta hand om övergiven varukorg, det vill säga de köp som aldrig blir av.

Två tredjedelar av alla kundkorgar blir övergivna

Generell statistik visar att upp till så mycket som två tredjedelar av alla kundkorgar aldrig blir köpta. Det kan bero på att kunden bara klickade sig runt för skojs skull, inte hade tid just då att slutföra köpet eller till exempel surfade från mobilen och tyckte att köpet blev för jobbigt att slutföra. För dig som e-handlare är detta naturligtvis en grupp kunder som har stor potential. Kunden har hittat din sajt, hittat en produkt de gillar och lagt den i varukorgen – tydligare köpintention än så blir det inte. Genom att skapa automatiserade epostutskick som påminner denna grupp om att slutföra köpet kommer du garanterat öka din försäljning.

Vad är viktigt när man skapar påminnelser via epost för abandoned carts?

  1. Call to action
    Ditt tydligaste mål med mailet är att få kunden tillbaka till din sajt och göra ett köp. Den tydligaste CTA:n bör handla om det och vara väldigt framträdande.


  2. Ämnesraden
    Ämnesradens innehåll är viktigt för att mailet skall öppnas, försök vara så specifik som möjligt. Ett exempel är att ha produktnamnet med i ämnesraden, t.ex. ”Vi har sparat din beställning av Sony Playstation 4 Pro”. Det är också viktigt att det tydligt kommuniceras vem som är avsändaren, mottagaren känner till ditt varumärke - ta tillvara på det!

  3. Timing
    Testa dig fram till bästa timing. Många e-handlare har märkt att första mailet bör komma mellan 30 till 60 minuter efter kundkorgen övergavs, men det kan variera efter bransch. Det kan även fungera att skicka ytterligare en påminnelse efter ca en dag.

  4. Innehåll i utskicket
    Tänk på att en del kunder som övergivit sin varukorg gjort det för att de inte längre är intresserade av just den produkten. Genom att visa sitenavigering i mailet kan kunden klicka sig tillbaka även för att hitta andra produkter. Ett tips är också att ta med kontaktuppgifter till support ifall varukorgen övergavs för att kunden fick problem av något slag.
    Det viktigaste innehållet är såklart de produkter som finns i kundkorgen. Bilder ger ofta bättre ”Click through rate”. Ha med detaljer så som pris, färg, storlek etc.
    Det kan också vara värt att testa ett budskap som ger känslan att det är bråttom, varan kanske riskerar att sälja slut eller att mailet kan innehålla en viss rabattsats om köparen återvänder.

  5. Relaterade produkter
    Som nämnt ovan så är det inte säkert att kunden fortfarande vill köpa produkten de lagt i varukorgen. Därför är det bra att även visa andra förslag på produkter. Det kan vara produkter relaterade till varorna i varukorgen eller ännu hellre, rekommenderade produkter anpassade till just denna kunds tidigare beteende. Försök skapa en känsla av ett så personaliserat innehåll som möjligt!

  6. Kundrecensioner
    Vi människor vill gärna ha bekräftelse på att andra tycker som vi och det är ett beprövat knep att använda i marknadsföring. Har du bra kundrecensioner på produkterna så lägg med dem i mailet för att ytterligare underlätta ett köpbeslut.

Spot On