Skip to the content

Tre tips på hur AI hjälper din e-handel

Känner du igen dig: en skön dag på stan där du strosar runt i varje affär, känner och klämmer på olika produkter och ting som kanske får följa med hem? Precis lagom med folk, oändligt med parkeringsplatser, plats för en avkopplande fika och naturligtvis perfekt väder? Exakt det utbudet du önskar och alltid i rätt storlek? Nej precis, det är svårt att få till allt detta vilket gjort att fler och fler ägnar sig åt att bekvämt beställa hem sina produkter via nätet istället.

Besökare lämnar långsamma sajter


Men det finns förstås svårigheter även för e-handeln. Visste du till exempel att 40% av användarna lämnar hemsidan om den tar längre än 3 sekunder att ladda.

Lägg därefter till knappt 10 sekunder till för att få ett avgörande från besökaren om det ens är värt att stanna kvar på sidan. Det betyder att du måste lägga ner stor möda och energi på att dels ens lyckas behålla dina besökare på sidan, dels också få dem att faktiskt köpa något.

Det är här AI (Artifiicell Intelligence) kommer in i diskussionen. Vissa använder sig redan av det idag, men många har stora möjligheter att utveckla det på sina befintliga plattformar.

Möjligheter med Machine Learning inom e-handeln

Här kommer tre tips på vad en AI-robot skulle kunna hjälpa dig med:

1. Din personliga shoppingkonsult

AI-robotar idag kan inte bara tänka snabbare och lagra rätt information, de kan dessutom med hjälp av modern teknik känna igen och använda normal röst och beteende mot sin kund. Och, till skillnad från oss vanliga människor, så påverkas de dessutom inte av dåligt humör eller svikande minne.

2. Bildsök rätt produkt

Har du sett världens snyggaste sneakers i en TV-serie, men vet inte vilket märke de hade? I vanliga fall skulle du få ägna lång tid åt detektivarbete för att få reda på var eller ens om det går att få tag på skorna. Med Machine Learning kan du istället enkelt bara ta en bild på skorna och göra ett bildsök. Som om det inte räckte får du också förstås upp liknande produktrekommendationer om priset kanske inte stämde överens med det du tänkt dig.

3. Conversational Commerce

I brist på bättre svensk översättning får engelskans Conversational Commerce illustrera den tredje och sista punkten. AI-robotar är överlägsna på att kommunicera via olika medier såsom tal, bild eller ljud. Så bra att de faktiskt kan misstas för en riktig människa… Om du har en AI-robot kopplad till ett CRM -system kan den hela tiden upplysa dig om statusen på din order, ta fram bästa priserna eller se till att du får aktuella uppslag på produkter som hela tiden är baserade på det du tidigare visat intresse för.

Ta tillvara på möjligheterna redan idag

Många sajter har idag redan infört light-versioner av ovan punkter, men de går förstås alltid att finslipa ännu mer. Tillsammans med andra åtgärder inom Marketing Automation-världen så finns det stora chanser att få en blomstrande e-handel. Med tanke på att det finns siffror på att det kommer göras uppåt 2 miljarder köp online runt 2019 så är det verkligen läge att börja se över att du har rätt lösning. Börja med att läs vårt blogginlägg om Hur du kan öka konverteringsgraden på din e-handel.

Spot On