Skip to the content

Mät din e-handel med hjälp av smarta KPI:er

Alla som driver en e-handel vet att det är viktigt att följa upp sin affär och de allra flesta använder Google Analytics mätdata sedan länge. Dock är det inte lika många som följer upp strategiskt och skapar KPI:er utifrån sina affärsmål. Ännu färre har en sammanställd dashboard som överskådligt visar mål som inte stöds av Google Analytics. I den här bloggposten beskriver vi hur vi på Spot On hjälper våra kunder att bli bättre på att mäta rätt, följa upp och jobba datadrivet. 

Att jobba datadrivet

När man jobbar datadrivet innebär det att du drar slutsatser utifrån data insamlat ifrån din affär, istället för att gå på känsla eller erfarenhet. Därmed är det viktigare än någonsin att sätta upp affärsmål och KPI:er som stödjer dina mål. Beslut kring utveckling av e-handel eller övrig affär ska sedan syfta till att förbättra KPI:er och därmed nå dina affärsmål.

Det krävs givetvis en del arbete för att nå hela vägen:

  • Definiera dina affärsmål (“Exempelvis öka försäljningen med 15% under året” eller “Minska antalet supportsamtal med en viss %”).
  • Definiera KPI:er samt målvärden för dessa.
  • Samla in data för att mäta KPI:erna.
  • Ta fram en dashboard där KPI:erna följs upp.

När man har detta på plats bör den datadrivna approachen användas i hela organisationen, allt från vad som ska utvecklas på hemsidan till att i ledningsgruppen hålla fokus och verkligen förbättra det som är viktigt för affären.

Viktiga nyckeltal

Det finns en mängd olika mättal som är viktiga för digital handel. Givetvis skiljer det från kund till kund men vi ser nedanstående som de viktigaste:

  • Conversion Rate (Procent av besökarna som utför en önskad handling, ofta ett köp, på din webbsida. En väldigt viktig siffra, om du ökar din Conversion Rate från 1 till 2% dubblar du din försäljning på webben)
  • Sales (Total försäljning i alla kanaler, men delas med fördel även upp per kanal)
  • Average order size (Snittordervärde, kan optimeras för att öka försäljning och lönsamhet)
  • Newsletter subscribers (Antal prenumeranter på nyhetsbrev, ofta ditt ända sätt att nå ut till kunderna efter dom lämna din webbsida)
  • Returning customer rate (Procent av tidigare besökare som återkommer till din sida)
  • Website traffic (Totalt antal besökare på din sida, ger en siffra på hur många kunder du har chans att konvertera och hur bra din annonsering lyckats)
  • Customer Lifetime Value (Hur mycket handlar snittkunden på din sida under er tid tillsammans, detta ger en bra siffra på hur mycket det är värt att investera i nya kunder och vinna tillbaka tappade kunder)
  • Cost per conversion (Hur mycket det kostar i form av t.ex. annonsering att få en konvertering, viktigt att kostnaden inte överstiger vad konverteringen är värd)
  • Bounce rate (Antal kunder som lämnar din sida efter bara 1 sidvisning. En hög bounce betyder att dina landningssidor inte är 100% relevanta och behöver optimeras)
  • Shopping cart abandonment rate (Antal kunder som lämnar sidan med varor i varukorgen. Ett högt värde här tyder på att ni har problem med en komplex kassa, betalningar eller för dyr frakt. Om en kund har lagt en vara i varukorgen betyder det att kunden verkligen är intresserad. Gör allt för att optimera detta KPI.)

 

Vad för verktyg skall jag använda?

På Spot On jobbar vi främst med Microsoft Power BI. Power BI är en modern molntjänst med ett antal starka fördelar:

  • Användarvänligt UI som fungerar i alla enheter (finns även som app) där du når alla dina rapporter även utanför kontorsnätet.
  • Attraktivt pris (10 dollar per användare och månad). Vissa typer av användare behöver ingen egen licens vilket ytterligare bättrar på prisbilden.
  • Färdig datahämtning från de flesta stora molntjänster som Mailchimp, Google Analytics, Microsoft Dynamics, Salesforce osv.

Givetvis klarar Power BI att koppla upp sig mot intern data. Alltifrån filer, databaser, feeds, services och annat stöds. Det finns alltså ingen risk att du låser in dig eller växer ur plattformen. Google Analytics är bra på att mäta vad som händer på din e-handel men saknar en hel del viktiga delar för att mäta och följa upp hela din affär. Verktyget är också främst anpassat för webb-analytiker och inte helt lämpligt för en bredare publik såsom exempelvis ledningsgrupper.

Dessutom går det väldigt fort att komma igång med Power BI. Eftersom ingen installation krävs handlar det oftast om att koppla upp dig till datakällorna och börja definiera dina dashboards. Fokus på affärsnytta alltså!

Spot On’s approach

På Spot On hjälper vi dig på hela resan, allt i från att definiera affärsmål, samla in data och bygga din dashboard.

Vi tror på att börja enkelt för att snabbt få fram KPI:erna. I vissa fall kräver det manuell handpåläggning till en början, men du får chansen att utvärdera dashboarden innan vi hjälper dig att automatisera hela flödet. På så sätt garanterar vi att du kommer igång snabbt till ett bra pris och får utvärdera lösningen innan en större satsning görs.

Givetvis hjälper vi dig gärna att optimera din digitala affär. Vi jobbar mycket med A/B-tester, webb-optimering, produktrekommendationer och vi har även utvecklat ett eget Marketing Automation-verktyg.

 

Spot On